Wat vind jij?

Veelgestelde vragen over phishing e-mails

Valse e-mails in omloop

We hebben meldingen ontvangen dat er twee e-mails in omloop zijn die worden verzonden uit naam van Air Miles. De onderwerpen van deze mails zijn “Uw account op non-actief” en “regelmatig airmiles controleren

Deze e-mails zijn niet uit naam van Air Miles gestuurd. Klik niet op deze link en verwijder de e-mail meteen.

Heb je één van deze mails ontvangen? Laat het ons weten via valse-email@airmiles.nl.

Klik hier voor meer informatie hoe een phishing mail te herkennen is en wat je moet doen als je op de link hebt geklikt.

Kijk ook voor meer informatie op: https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/nepmails-en-phishing.

Wat is een phishing e-mail?

Phishing is een vorm van oplichting op het internet. Consumenten worden vaak via een e-mail benaderd. In deze mail staat een link die de consument naar een valse website lokt. Zo'n e-mail lijkt te komen van een betrouwbare instantie, bijvoorbeeld een creditcardmaatschappij of een bank. Het verzoek van de oplichter is meestal om 'de inloggegevens te controleren'.

Hoe herken je een phising e-mail?

  • Je wordt verzocht op een link te klikken. Ongemerkt kom je op een nep website, waar je gevraagd wordt in te loggen. 
    Wij zullen je nooit per e-mail om persoonlijke gegevens vragen, zoals creditcardnummer of wachtwoorden.
  • In een phishing mail zit meestal een urgente reden voor een actie verwerkt. 
    Voorbeelden zijn opgelicht te worden, je account kwijt raken of op een andere dringende manier om zo snel mogelijk te reageren.
  • Een phishing mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld 'Beste klant'. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn. Check dus altijd goed de afzender van het bericht. Air Miles mailt alleen met e-mailadressen die eindigen op @mailing.airmiles.nl, @airmiles.nl en @info.airmiles.nl.

Ik heb geklikt op de link in de e-mail, wat nu?

Heb je alleen op de link geklikt? Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Heb je op de link geklikt en ingelogd met je Air Miles inloggegevens? Wij adviseren je direct je Air Miles rekening te blokkeren en je inloggegevens aan te passen. Nadat je je rekening hebt geblokkeerd kun je direct een nieuwe kaart bestellen. De nieuwe kaart bevat een nieuw kaartnummer en zal gekoppeld worden aan je huidige rekening.

Mijn Air Miles zijn verdwenen, wat nu?

Zijn je Air Miles, zonder jouw toestemming, afgeboekt of overgeboekt? Wij adviseren je dan direct je Air Miles rekening te blokkeren om verder misbruik te voorkomen. Daarnaast dien je je inloggegevens aan te passen, omdat ze nu in het bezit zijn van fraudeurs.

Nadat je je rekening hebt geblokkeerd kun je direct een nieuwe kaart bestellen. Air Miles worden niet vergoed, omdat de e-mail niet door Air Miles is verstuurd.

Voorbeelden van phishing e-mails

Phishing mail 1:

 

Phishing mail 2: